tiistai 13. lokakuuta 2015

Surat Thani ja matka KL:ään // Surat Thani and on the road to KL

Lähdimme Koh Taolta lauantaina 26.9. takaisin mantereelle. Ostimme laivaliput vastapäisen sukelluskoulun myyntipisteestä, näitä lippuja saa saarelta vähän joka paikasta. Hinta oli 800 bahtia eli noin 23€ per henkilö, joka sisälsi taksikyydin satamaan, laivaliput Koh Phanganin kautta mantereelle Surat Thaniin, tarkelleen ottaen Don Sakin satamaan ja sieltä vielä bussikyydin kaupunkiin.

Nouto hostellilta oli yhdeksältä aamulla ja lautan piti lähteä 9.30. Matka satamaan kesti ehkä 10 minuuttia, jonka jälkeen pääsimme jonottamaan. Meidän tuli vaihtaa ostetut lippumme tiskillä. Olisi ehkä odottanut vain perinteistä lippua missä lukee määränpää tms. Sen sijaan saimme paitoihimme tarrat missä luki mihin menemme, ranteisiimme käsin väkerretyt rannekkeet missä lukee, että muista jäädä pois Koh Phanganilla ja odota tunti seuraavaa laivaa ja vielä lipun laivaan sekä bussiin. Tämän lisäksi rinkkoihin laitettiin merkit mihin mennään, vaikka niitä ei kukaan ikinä katsonut. Rinkat vain kasattiin laivan etuosaan epämääräiseen pinoon, josta jokainen nappasi omansa. Matkalaukut lajiteltiin jotenkin. Matkaan lähdimme noin 20 minuuttia myöhässä 9.50.
Takaisin asiaan... Saavuimme siis naapurisaarelle Koh Phanganille yhdentoista maissa ja odottelimme tunnin seuraavaa laivaa. Siinä helteessä rinkkojen kanssa ei tehnyt mieli lähteä mihinkään seikkailemaan ja aikaa oli vain vajaa tunti, joten odottelimme satamassa. Seuraava laiva tuli hyvissä ajoin ja pääsimme matkaan suunnitellusti klo. 12. Teimme nopean pysähdyksen Koh Samuilla ja saavuimme Don Sakille noin varttia vaille kaksi iltapäivällä. Surat Thaniin taisimme ajella tunnin verran ja olimme perillä kolmen maissa kuten suunnitellusti. Bussihan ei ollut mikään kaunis ilmestys ja kuski aika hullu kuten aina..
We left from Koh Tao on Saturday 26 September towards the mainland again. The boat (catamaran) ticketd were 800 baht each so approx 23€. The tickets took us first to Koh Phangan, then to Don Sak and then by bus to Surat Thani city. It also included taxi pickup from the hostel.

The boat was supposed to leave at 9.30am but it was about 20 minutes late. We were quite amazed when we got the tickets from the counter (the ones we bought had to be changed), one for ferry and one for bus, that's understandable, but we also got handmade wristbands which said remember to alight at Koh Phangan and wait for next boat which leaves at 12pm. Then we also got stickers on our shirts and stickers on our backpacks. It felt so complicated, old fashioned and time consuming that we were quite humored by the whole situation. There were some many people that I don't understand why they haven't came up with a better system.

Anyhow, the boat ride was quite smooth, the first one when we came to the island was better since it was a slower boat. We made an hour stop in Koh Phangan and changed the boat and then a quick stop in Koh Samui. Bus ride was okay although the bus was awful..

Our catamaran ride back to mainland
Here we go again!
Bussi pysähtyi Surat Thanin keskustassa paikallisen Catamaran toimiston eteen, josta alkoivat kovasti tarjota taksikyytejä. Ensimmäistä kertaa emme jaksaneet lähteä seikkailemaan vaan otimme taksin ja sovimme vielä noudon hotellilta juna-asemalle seuraavaksi aamuksi. Helppo ratkaisu hieman matkapahoinvoinnista kärsineille..

Pääsimme hotellille, joka oli todella siisti ja kaikin puolin oikein mukava. Paikka oli aivan vilkkaan kadun vieressä, mutta kuitenkin rauhallisella paikalla sivukadulla. Hotelliyö kahdelta maksoi huimat 15€ yhteensä. Olisimme voineet suunnata suoraan Kuala Lumpuriin, mutta teimme oikean ratkaisun kun pysähdyimme yhdeksi yöksi Surat Thaniin. Olimme jo siinä vaiheessa poikki laivamatkoista, joten koko yön kestävä matka Kuala Lumpuriin olisin ollut liikaa.

Surat Thanissa ei ole oikeastaan mitään nähtävyyksiä, joten suuntasimme kaupungin suurimpaan ostoskeskukseen Central Plazaan. Olimme varmasti kaupungin ainoat turistit, koska saimme osaksemme paljon huomiota. Surat Thani, toiselta nimeltään City of good people, oli kyllä nimensä veroinen. Kaikki hymyilivät ja tervehtivät meitä kuin naapureita ja olivat todella ystävällisiä joka paikassa.
The bus stopped in Surat Thani center but it was quite a walk to hostel so we decided to take a taxi. We also booked the taxi to pick us up next morning to go to the train station.

Our hotel was next to a quite big street but on a quiet alley. Everything was clean and nice for the price of 15€ a night more than we expected. We could have headed straight to Kuala Lumpur but I think it was the right choice to take one night of rest and then start traveling again.

There's no sights to see in Surat Thani city so we headed to CentralPlaza for a little shopping. It felt like we were the only tourists in town and got quite a lot of attention. Surat Thani, also known as City of good people, didn't let us down. Everything went really well, people were nice and happy and even greeted us when passing by on the streets.

Our comfy hotel bed
Some big street next to our hotel
Our hotel room and pictures from the Central Plaza shopping center
Hyvin nukutun yön jälkeen oli aika suunnata junalla Hat Yaihin ja sieltä eteenpäin Kuala Lumpuriin. Taksi tuli sovitusti ja olimme juna-asemalla hyvissä ajoin. Liput olimme ostaneet jo Bangkokista, hinta per lippu oli 436 bahtia eli noin 12€. Juna oli noin 25 minuuttia myöhässä lähdettäessä. Saimme alkuun mukilliset mehua ja jonkinlaiset aprikoosi(ehkä)pasteijat. Valitettavasti juna teki matkaa hyvin hitaasti ja pysähdyimme välillä kun jotain korjattiin. Olisi pitänyt jo ensimmäisen junakokemuksen jälkeen vaihtaa bussiin, mutta olimme ostaneet liput jo aiemmin, joten oli mentävä. Saimme myös ruokatarjoilun, olisikohan johtunut viivästyksistä vai olisiko kuulunut muutenkin. Kanacurry oli ihan ok, mutta kananmunan kanssa teki tiukkaa. Ilari passasi kokonaan ja minä rohkeasti söin yhden. Ei ollut niin pahaa kuitenkaan miltä näytti. Värinsä se oli saanut viismausteesta.
Loppujen lopuksi juna oli miltein kolme tuntia myöhässä ja meidän tuurilla Hat Yaista KL:ään menevä juna olikin täynnä ja siihen meillä ei ollut lippua valmiina..
After well slept night we took the taxi to train station and headed south to Hat Yai and take the next train to KL. The ticket was something around 436 baht so approx 12€. The train left about 25 minutes late which was not too bad. We got some complimentary juice and pastries which was nice. Unfortunately the train was super slow and we had to stop to repair something. There was also a lunch service which was chicken curry with rice and eggs. The curry was okay but eggs.. didn't go down that well. Ilari skipped them totally and I bravely ate one. The weird color on them was from five-spice.
After the first train experience we should have changed to bus but we had already bought the tickets so didn't want to waste money. In the end the train was late almost three hours and unfortunately the train from Hat Yai to KL was full and for that train we didn't have a ticket..

Surat Thani station was quite something else than Bangkok :D
Feelings from the train ride... The views were nicer than in a bus but not worth the trouble.

Noh, siinä oli tietysti matkatoimistojen miehiä valmiina tarjoamaan meille busseja. Seuraava juna meni vasta seuraavana päivänä ja olimme vieraassa kaupungissa ilman mitään hajua mistään. Menimme sitten juna-aseman viereiseen matkatoimistoon ja pienen alkukankeuden jälkeen myyjämies löysi meille paikat. Ei meinannut löytyä ja ehdotti taksia rajalle ja siitä bussia. Sitten laitoimme rinkat selkään olimme tekemässä lähtöä niin johan alkoi taas soitella. Taisimme olla Hat Yaissa kolmen maissa ja bussi lähti seitsemältä illalla. Menimme viereiseen ostoskeskukseen syömään ja katselimme lähikatuja.

Saimme kyydin matkatoimistolta matkan varsinaiselle järjestäjälle ja pääsimme matkaan seitsemältä aikataulun mukaisesti. Bussi oli huomattavasti mukavampi kuin juna ja olimme todella onnellisia siitä, että juna olikin ollut täynnä. Penkit sai säädettyä makuuasentoon, ne olivat leveämmät kuin normaalisti ja kyyti tasaisempaa. Maisemat olivat huonommat, mutta pimeän tultua ei niitä kuitenkaan olisi nähnyt.
There's was some travel agents offering their services on the train station and we decided to use their services. We were in a new city with no idea of anything and the next train went on the next day.
The bus left at 7pm so we had more than four hours to spent. We went to a shopping mall next to the train station and had some lunch and hang around.The bus left on time and we even got a lift from the travel agency to the place were the bus left.

The bus was so much more comfortable than the train and we were so happy that the train was full and we ended up in the bus. The seat were wider than normal and could be set almost in horizontal level to make it easy to sleep. Of course there was no pretty views, just highways but it got dark fast so you couldn't see anything anyways.

Happy Maisa in the bus :)
The only downside in the bus - air conditioning was soooooo cold!
Malesian ja Thaimaan rajalle meni Hat Yaista reilu tunti ja rajalla meni yhteensä noin 45 minuuttia. Ensin nousimme bussista Thaimaan rajalla, jossa löivät poistumisleimat. Tämän jälkeen köröttelimme pienen matkaa eteenpäin Malesian tullia varten. Meidän piti ottaa bussista kaikki matkatavarat mukaan ja viedä turvatarkastukseen. Ensin kuitenkin tiskiltä saapumisleima ja sitten tarkastukseen. Rinkka vaan heitettiin samanlaisella läpivalaisuhihnalle kuin lentokentällä ja se oli siinä. Itse unohdin laittaa pikkureppuni siihen ja sanoin virkailijalle, joka totesi vaan, että kaikki ok. Eli turhan tarkkoja eivät taida suomalaisia tai länsimaisia kohtaan olla.
Heti Malesian puolella pysähdyimme puolen tunnin ruokataolle ja matkalla taisimme tehdä pari muuta lyhyttä vessataukoa. Bussista uupui siis vessa..

Saavuimme Kuala Lumpuriin suunnitellusti viiden maissa aamulla. Bussi pysähtyi sopivasti noin kilometrin päästä hostellista. Koska olimme varautuneet siihen, että saavumme vasta kahdeksan jälkeen aamulla ja hostellin huoneen sai vasta kahdelta iltapäivällä emme lähteneet mihinkään seikkailemaan vaan yritimme saada hieman unta bussiasemalla. Seitsemän maissa luovutimme ja kävelimme hostellille. Huoneita ei tosiaan ollut vapaana, joten jätimme rinkat sinne ja suuntasimme aamupalalle ja katselemaan lähistön nähtävyyksiä.

Bussimatka maksoi 950 bahtia per henkilö eli noin 27€. En tiedä paljon oli minkäkin matkatoimiston siivu, mutta pääasia on, että pääsimme turvallisesti perille eikä tarvinut alkaa sumplia hostellien kanssa. Loppu hyvin siis ja Kuala Lumpuriin päästiin ehjin nahoin :)
From Hat Yai it took around one hour the Malaysian border and it took approx 45 minutes on the border. First we stopped on Thailand border control where they stamped the exit stamp. Then we drove a little bit further to the Malaysian border control where we needed to take our baggage with us for x-ray. First the entry stamp and then a quick x-ray and welcome to Malaysia. I even forgot my little backpack from the x-ray but the officer didn't mind, just told me to move on. First thing in Malaysia we had a 30-minute dinner break and along the way a couple of bathroom breaks (there was no toilet in the bus).

We arrived in KL around 5am which was according to the schedule. We tried to sleep a little in the bus terminal but it was hopeless. We hadn't make any booking for the hostel for that night since the train was supposed to arrive around 8am. After 7am we walked to the hostel which was around 10 minutes walk away. We didn't get the room before 2pm which was according to the policy (and we knew that) so we decided to leave our backpacks there and get some breakfast and see some sights near the hostel.

Seuraavaksi sitten Kuala Lumpur! :)